Ida Dyhr Caspersen

Om Ida

Jeg er autoriseret psykolog med en ph.d.-grad i psykiatri.

Siden 2010 har jeg arbejdet med børn, unge og familier. Jeg tilbyder udredning af problemer relateret til trivsel, udvikling og læring, såsom testning af kognitive færdigheder (IQ) og afklaring af psykiatriske udfordringer (ADHD, OCD, autisme, depression og angst). Desuden tilbyder jeg støttende samtaler og rådgivning.

Som forælder er man utroligt sårbar, når ens barn mistrives. Det er en stor tillidserklæring at bede en psykolog om hjælp, og jeg møder jer med omsorg, respekt og faglighed.

Ydelser

Jeg sidder i PISMO Bagsværd og tilbyder her kognitiv test, udredningsforløb, og støttende samtaler. Er du i tvivl om hvad dit barn har brug for, kan du også booke en tid til screening. Her kan jeg, med afsæt i min store erfaring indenfor både det psykiatriske og det terapeutiske felt, pege jer i den retning som vil være til bedst gavn for jer som familie.

Erfaring

Gennem mere end 10 år har jeg specialiseret mig i:

  • Udredninger af børn og unge, der skal afklare årsager til dårlig trivsel og udvikling 
  • Støttende samtaler til børn, unge og forældre 
  • Rådgivning af forældre og fagprofessionelle
  • Forskning, formidling og undervisning

Ved siden af mit arbejde hos PISMO er jeg tilknyttet Rigshospitalets Afdeling for Vækst og Reproduktion som forsker, og Københavns Universitet som ekstern lektor. Tidligere ansættelser inkluderer Rigshospitalets Børne- og Ungeafdeling (neuropsykolog), Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Bispebjerg (psykolog) og Københavns Universitet (ph.d.-studerende).

udredning kognitiv test

Efteruddannelse

Jeg har en ph.d.-grad i psykiatri fra 2016, og er i sidste fase af min specialistuddannelse i klinisk neuropsykologi med børn og unge under Dansk Psykologforening. Jeg holder mig fagligt opdateret ved løbende at tage relevante kurser i psykologisk udredning og behandling, ligesom jeg deltager i faglig sparring.

Et kort relevant uddrag af mine kurser:

Neuropsykologiske funktionsforstyrrelser hos børn og unge v. Vejlefjord Rehabilitering (36 timer)

Psykologisk udredning af børn og unge v. Dansk Psykologforening (36 timer)

Kognitiv adfærdsterapi med børn og unge v. Center for Angst, Københavns Universitet (90 timer)

Kursus i behandlingsformer til børn og unge med udviklingsforstyrrelser eller psykiatriske problemstillinger v. Børneneuropsykologisk Selskab (36 timer)

Behandling af børn og unge med eksekutive funktionsvanskeligheder v. Nina Madsen Sjö og Anne Marie Low (12 timer)

Human Brain Anatomy, kursus i hjernens funktion, anatomi og udvikling v. Dr. Paul Johns, University College London (21 timer)

Kursus i brug af BASC-3 til screening af mistrivsel og udfordringer hos børn og unge v. Nina Madsen Sjö (7 timer)

Kursus i WISC-V v. Kate From (7 timer)

Lovgivning og etik på børneområdet v. Dansk Psykologforening (12 timer)

Assessment of cognition in children and adults with severe speech and motor impairments v. Professor Kristine Stadskleiv (4 timer)

Diagnostisk interview: Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for school-aged children (K-SADS) v. Kerstin von Plessen (18 timer)

Publikationer

Caspersen, Leth & Esbjørn (2012). Abnorm separationsangst. I. Leth & B. Esbjørn (red), i: Angst hos Børn – Kognitiv terapi i teori og praksis. En håndbog for professionelle. Dansk Psykologisk Forlag, København, s. 161 – 174.

Caspersen & Sørensen (2017). Neurale forandringer forbundet med ADHD. Best Practice – Psykiatri/Neurologi, 1 (46-47).

Esbjørn, Caspersen, Sømhovd, Breinholst, & Reinholdt-Dunne (2014). Exploring the Contribution of Parental Perceptions to Childhood Anxiety. Scandinavian Journal of Child and Adolescent Psychiatry and Psychology, 2(3).

Uhre, Caspersen, Lose, Rackauskaite, Robotham & Hoej-Hansen (in review). Cognitive Functioning in Children and Adolescents with Cerebral Palsy: Protocol for the Danish CPCog-Youth study.

Caspersen, Juul, Schou, Birkebaek, Christensen, & Aksglaede (in review). The effect of testosterone treatment in puberty: Protocol for the Danish TiPY-study.

Lucas-Herald, Ahmed, Aksglaede, Caspersen, Carlomagno, & Isidori (in review). New horizons in Klinefelter syndrome: current evidence, gaps and research priorities.

Caspersen, Petersen, Vangkilde, Plessen, & Habekost (2017). Perceptual and response-dependent profiles of attention in children with ADHD. Neuropsychology, 31(4).

Caspersen & Habekost (2013). Sustained and selective attention in children with spina bifida myelomeningocele. Child Neuropsychology, 19 (1).

Esbjørn, Reinholdt-Dunne, Caspersen, Christensen & Chorpita (2012). Penn State Worry Questionnaire: Findings from normative and clinical samples in Denmark. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment. Published online in September 2012.